sobota, 10 sierpnia 2013

Lody morelowe, ser z nerkowca i inne patenty na odchudzanie

Przyjemnym skutkiem ubocznym przejścia na dietę roślinną w połączeniu z niezbyt forsowną aktywnością fizyczną (bieganie w moim przypadku) był znaczący spadek wagi. Teraz ważę 57kg przy wzroście 162 cm. Ale nie zawsze tak było. Przed przemianą stawałam przed lustrem, ja zasapana astmatyczka mogłam tylko powiedzieć: "Mam na imię Agata i jestem gruba". Moja waga to było 64kg a w porywach też 70kg. Błagam nie wmawiajcie, że tak musi być w "pewnym" wieku, że lekarstwa, że geny, że trzeba liczyć kalorie, te sztuczki z grupą krwi itp. Nic z tych rzeczy.
W moim przypadku zadziałało to że:

  1) jem tak dużo jak chcę ale właściwe pokarmy (zielone warzywa liściaste, świeże owoce i warzywa, nasiona roślin strączkowych, kasze)

  2) nie liczę kalorii (wegetarianie spożywają tyle samo albo nawet więcej kalorii niż mięsożercy a mimo to są  statystycznie szczuplejsi)
Niech was przekona prosty przykład, który znalazłam w książce dr Joela Fuhrmana pt. "Jeść by żyć". 

Warzywa liściaste mają tak niską wartość kaloryczną a wysoką zawartość błonnika i składników odżywczych, że im więcej się ich je tym bardziej traci na wadze.

  3) pamiętam o niezbędnych tłuszczach (zmielone siemię lniane, szałwia hiszpańska do musli na śniadanie) i nigdy nie wychodzę z domu bez torebki z garścią orzechów włoskich czy nerkowców, migdałów, daktyli lub suszonych fig czy dobrego mango.
Przy okazji podam przepis na ser z nerkowców:

3/4 szklanki nerkowców
2 łyżki wody
1 łyżeczka grubo zmielonego pieprzu
1 łyżeczka soli
1/4szklanki soku z cytryny

Pamiętam, że w przepisie gdzieś był też olej ale ja nie dodaję.

1) Nerkowce trzeba namoczyć w dużej ilości wody(zostawić na noc)
2) Orzechy odcedzić, osuszyć i zmiksować z wodą, dodać przyprawy
3) Na durszlaku ułożyć gazę i uformować z masy wałek
4) Końce gazy zawiązać i zostawić na 12 godzin
5) Nagrzać piekarnik do 95-100°C i piec ok.35minut

  4) nie boję się węglowodanów i nie wyobrażam sobie dnia bez deseru np. szarlotka wegańska, batony energetyczne albo ciasto marchewkowo-daktylowe, muffiny etc. Żywność bogata w węglowodany spożywana w najbardziej naturalnej postaci zawiera dużo błonnika i substancji odżywczych a mało kalorii.

A to przepis na zdrowe lody morelowo-bananowe:
     1-2 banany i kilka moreli podzielonych na kawałki
1) Owoce włożyć do woreczka do mrożenia i trzymać w zamrażalniku przynajmniej 1 dzień 
2) Zamrożone owoce zmiksować na gładką masę z łyżeczką wanilii i niedużą ilością mleka roślinnego.
3) Podawać od razu.

  5) na diecie roślinnej nie martwię się bilansem składników odżywczych (białka ,tłuszcze, węglowodany) bo wiem, że spożywając zdrowe pokarmy dostarczam sobie wszystkich trzech grup makroskładników i energii (kalorii) a te zapewniają prawidłowe funkcjonowanie

  6) zaczęłam rozumieć sygnały, które wysyła mi mój organizm. Dbam o moje ciało, szanuję je a ono o mnie.

  7) biegam 2/3 razy w tygodniu, pływam i zawsze pamiętam o rozciąganiu po treningu. Omijam schody ruchome w mieście, chodzę pieszo

  8) za żadne skarby nie zjem niczego co zawiera syrop glukozowo-fruktozowy. Zawsze sprawdzam skład tego co kupuję. I teraz coś dla liczących indeks glikemiczny- fruktoza nie jest wchłaniana do krwi, większość jest wysyłana do wątroby dlatego ma niski indeks glikemiczny, a mimo to powoduje magazynowanie tłuszczu i przyrost masy ciała.

  9) moje życie nie kręci się tylko wokół jedzenia ale lubię gotować i jeść smacznie.

I to tyle jeśli chodzi o mój styl życia, który przy okazji pomógł mi schudnąć.

2 komentarze :

  1. a kiedy dodajemy do serka z nerkowców sok z cytryny? pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Sok z cytryny i inne przyprawy dodajemy według własnego upodobania po zmiksowaniu orzechów.Trzeba po prostu popróbować i sprawdzić czy smak nam odpowiada.I ja pozdrawiam

      Usuń